email:

info@agrocretanews.gr

Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Επικοινωνία

info@agrocretanews.gr

Έρχεται νέα γενιά αγροτικών φωτοβολταϊκών και με αυξημένες ταρίφες

Το προανήγγειλε ο Υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.

Όπως είπε στον Βασίλη Κεγκέρογλου: Θα υπάρξει, επαναλαμβάνω, ειδική ρύθμιση για τους αγρότες το επόμενο διάστημα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να έχουν και μία πιο ικανοποιητική ταρίφα, επειδή είναι πιο μικρά, μέχρι 100 KW, και άρα θα πρέπει να ανταπεξέλθουν σε ένα αυξημένο κόστος όρων σύνδεσης, όπως λέμε, δηλαδή κόστος υλοποίησης της διασύνδεσης με το δίκτυο. Γι’ αυτόν τον λόγο θα τους δώσουμε και λίγο μεγαλύτερη ταρίφα για να μπορέσουν να τα κατασκευάσουν. Άρα μπορούν πολλοί περισσότεροι αγρότες να είναι εκείνοι οι οποίοι θα μπορέσουν να προστρέξουν και εκείνοι από την δυνατότητα που δίνουμε, από την ημερομηνία που θα δώσουμε -ακούω αυτό το οποίο λέτε να μην είναι ο Σεπτέμβριος και να είναι τέλος Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου- να είναι έτοιμη μία ηλεκτρονική πλατφόρμα ώστε να υπάρχει διαφάνεια απόλυτη και τελικά η χρονική ιεράρχηση και χρονική προτεραιότητα τουλάχιστον να μη δημιουργήσει ενστάσεις και τέλος πάντων προβληματισμούς σε αυτούς οι οποίοι θα προστρέξουν.

Η συζήτηση στη βουλή έχει ως εξής:

Συνεχίζουμε με τη δεύτερη με αριθμό 6843/25-5-2021 ερώτηση του κύκλου αναφορών-ερωτήσεων του Βουλευτή Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασίλειου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα: «Εγκατάσταση νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην Κρήτη».

Παρακαλώ, κύριε Κεγκέρογλου, έχετε τον λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, μετά την μερική ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης αποφασίστηκε να δοθεί η δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών 140 μεγαβάτ στο νησί. Από αυτά 100 μεγαβάτ θα αφορούν νέες εγκαταστάσεις των 400 κιλοβάτ, όπως έχετε ανακοινώσει σε γήπεδα και τα 40 μεγαβάτ θα αφορούν ενεργειακό συμψηφισμό.

Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, να μου επιβεβαιώσετε αν αυτό σημαίνει διακόσια πενήντα τετρακοσάρια για τις νέες μονάδες και εκατό για τον ενεργειακό συμψηφισμό. Η υποβολή των αιτήσεων έχει ανακοινωθεί ότι θα είναι από το Σεπτέμβρη. Το χρονικό περιθώριο των αιτήσεων πόσο θα είναι;

Και βεβαίως θα ήθελα να διευκρινιστεί εάν τα δικαιολογητικά και οι όποιες αδειοδοτήσεις χρειάζεται να υποβληθούν μαζί ή αν θα δοθεί επιπλέον χρονικό περιθώριο για την υποβολή τους.

Γιατί τα λέω αυτά; Για να αποφύγουμε, κύριε Υπουργέ, αυτό που και εσείς είχατε παραδεχθεί ότι δεν ήταν σωστό, η υπαγωγή μιας αίτησης, όπως έγινε, για το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» να κρίνεται με βάση την ταχύτητα και όχι με πραγματικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια. Θα ήθελα να μας πείτε με ποιον τρόπο θα εξασφαλίσετε τη διαφάνεια και ποιες δικλείδες θα θέσετε, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη συμμετοχή των ενδιαφερομένων.

Κύριε Υπουργέ, όπως σας επισημαίνω και στην ερώτησή μου, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από μικρούς επενδυτές, αλλά και τις λίγες ενεργειακές κοινότητες που υπάρχουν στην Κρήτη και τη μια ευρείας κοινωνικής βάσης που υπάρχει.

Με τις ρυθμίσεις ουσιαστικά βάζετε πρόσκομμα στις ενεργειακές συχνότητες, αφού στα «τετρακοσάρια» αναφέρεται ότι κάθε νομικό ή φυσικό πρόσωπο μπορεί να υποβάλει αίτηση για ένα και μόνο έργο των τετρακοσίων και αν κάποιο μέλος από τα διακόσια εξήντα, παραδείγματος χάρη, που έχουμε στην ενεργειακή κοινότητα πάρει ένα «τετρακοσάρι», αποκλείεται η ενεργειακή κοινότητα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κύριε Πρόεδρε, το ένα λεπτό της δευτερομιλίας μου θα το πάρω τώρα.

Μια μεγάλη ενεργειακή κοινότητα, όπως αυτή που σας ανέφερα, η ΜΙΝΩΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, θα έχει πρόβλημα, γιατί δεν θα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει.

Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, όμως -και αυτό αφορά μία διαφοροποίηση σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα- ότι οι ενεργειακές κοινότητες είχαν προτεραιότητα στην ηπειρωτική Ελλάδα με δεκαοκτώ μεγαβάτ κιόλας έργα. Δεν λέμε για δεκαοκτώ μεγαβάτ στα εκατό σαράντα, αλλά μια αναλογικότητα να υπάρχει. Παραδείγματος χάρη, το 5% των εκατό σαράντα να μπορεί κατά προτεραιότητα να δοθεί στις ενεργειακές κοινότητες και αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον, να δοθεί στους ιδιώτες. Ή εναλλακτικά δέκα έργα ιδιωτών των τετρακοσίων να μπορεί να τα πάρει μια ενεργειακή κοινότητα με διακόσια εξήντα μέλη στην περιφέρεια…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κύριε συνάδελφε, ολοκληρώστε.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: …δύο δήμους και άλλα νομικά πρόσωπα.

Και, βεβαίως, να δείτε το θέμα της εγγυητικής επιστολής. Δεν γίνεται στην υπόλοιπη χώρα να μην χρειάζεται εγγυητική επιστολή και οι μπαταχτσήδες να είναι κάπου στην Κρήτη, την Πελοπόννησο και την Εύβοια.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Κατ’ αρχάς, νομίζω ότι συμφωνείτε, κύριε συνάδελφε, για τη δυνατότητα που δίνουμε πράγματι να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά μικρής ισχύος μέχρι τετρακόσια κιλοβάτ από μικρούς παραγωγούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και με αυτόν τον τρόπο να πετύχουμε και την ενεργειακή δημοκρατία, αλλά και να βοηθήσουμε το ηλεκτρικό σύστημα και της Κρήτης, αλλά και της υπόλοιπης χώρας με τη μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ, που θα αντικαθιστούν φυσικά ρυπογόνες πετρελαϊκές μονάδες ή ντιζελογεννήτριες ή ακόμα και λιγνιτικές μονάδες στη δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Από εκεί και πέρα, ακούω αυτό το οποίο λέτε για το θέμα των ενεργειακών κοινοτήτων. Οφείλω να σας πω ότι πρόκειται να προχωρήσουμε μια σειρά από ρυθμίσεις, γιατί οι ενεργειακές κοινότητες μέχρι τώρα κατά κύριο λόγο, κατά συντριπτική πλειοψηφία -να μην πω για όλες βέβαια- έχουν γίνει αντικείμενο αξιοποίησης από ανθρώπους, από επενδυτές, οι οποίοι ούτως ή άλλως είχαν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσουν σε μεμονωμένες πηγές ενέργειας, σε μεμονωμένα φωτοβολταϊκά, αλλά εκμεταλλεύτηκαν τη δυνατότητα που έδινε ο νόμος για τις ενεργειακές κοινότητες να αναλάβουν μεγαλύτερη απόδοση επί του επενδεδυμένου κεφαλαίου από τη στιγμή που έχει μεγαλύτερη ταρίφα από ότι ένα μεμονωμένο φωτοβολταϊκό και επίσης έχει και κάποια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε ό,τι έχουν να κάνουν με την αδειοδότηση, αλλά και τη χρονική σειρά.

Τι θέλω να πω με αυτό; Τελικά δεν επιτεύχθηκε η ουσία που έχουν να εξυπηρετήσουν οι ενεργειακές κοινότητες, που είναι αυτό που είπατε, να μαζευτούν διακόσιοι πενήντα πιο αδύναμοι οικονομικά συμπολίτες μας, να συνασπιστούν, να κάνουν μία ενεργειακή κοινότητα και να αποκτήσουν πρόσβαση στη δυνατότητα να κατασκευάσουν ένα φωτοβολταϊκό όλοι μαζί και με αυτόν τον τρόπο πραγματικά να συμβάλουν και αυτοί να έχουν ένα μερίδιο μέσα στην εθνική προσπάθεια που κάνουμε για την ενεργειακή μετάβαση σε μία καθαρότερη ηλεκτροπαραγωγή.

Αυτό το πράγμα πρόκειται να συμβεί το επόμενο διάστημα, πρόκειται να καταθέσουμε μια σειρά από ρυθμίσεις. Θα δούμε, λοιπόν, τι θα μπορέσουμε να κάνουμε και στην περίπτωση των νησιών ή εκείνων των περιοχών που έχουν περιορισμένη δυνατότητα να υποδεχθούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Κατ’ αρχάς, όμως, ας κρατήσουμε το γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο και μετά θα υπάρχει μία ηλεκτρονική πλατφόρμα. Γιατί ζήσαμε και εκείνες τις στιγμές που πήγαιναν από το προηγούμενο βράδυ και κάθονταν στα γραφεία του ΔΕΔΔΗΕ μπροστά οι ενδιαφερόμενοι για να πάρουν σειρά προτεραιότητας, γιατί εκ των πραγμάτων υπάρχει μία χρονική ιεράρχηση, μια χρονική προτεραιότητα σε ό,τι αφορά την υπαγωγή, την έγκριση των αιτήσεων αυτών οι οποίοι ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν, των υποψήφιων επενδυτών. Και δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να σκεφτώ πώς θα μπορούσαμε να βάλουμε κριτήρια που έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα κάποιος να επενδύσει. Δηλαδή, ποιους επενδυτές θα μπορούσαμε να στηρίξουμε μέσα από μια δυνατότητα ίσως πολυκριτηριακής -να το πω έτσι- προτεραιότητας και ποιους όχι.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Τον λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, επειδή είχατε αποδεχθεί ότι είναι λάθος η προτεραιότητα λόγω ταχύτητας αλλά λέτε ότι θα είναι ένα κριτήριο πλέον, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι από την ανακοίνωση σήμερα και από την ψήφιση του νόμου να υπάρχει ένα ικανό περιθώριο ούτως ώστε όλοι οι μικροεπενδυτές να βρεθούν στην ίδια θέση εκκίνησης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Δεν ισχύει όμως αυτό αν γίνει τον Σεπτέμβριο. Δείτε το. Το δεύτερο είναι εάν η ταχύτητα αφορά την αίτηση και μετά πόσο χρονικό διάστημα θα αφήσετε ανοικτό για να υποβληθούν τα δικαιολογητικά. Αυτό είναι το δεύτερο.

Τώρα στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το θέμα των ενεργειακών κοινοτήτων. Αναφέρθηκα σε μια ενεργειακή κοινότητα στην Κρήτη, την ΜΙΝΩΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ –θα την πω με το όνομά της- που έχει διακόσια εξήντα μέλη. Μέλη της είναι η Περιφέρεια Κρήτης, δήμοι, μητροπόλεις, νομικά πρόσωπα. Είναι μια ενεργειακή κοινότητα, όπως την περιγράψατε, ευρείας βάσης για να παίξει έναν ρόλο συνένωσης δυνάμεων των μικρών επενδυτών που δεν μπορούν από μόνοι τους, αυτό ακριβώς που περιγράψατε.

Και θέλω να το διευκρινίσετε εάν αυτό εννοούσατε, ότι παραπέμπεται μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας των 140 MW στις όποιες ρυθμίσεις. Eκεί που λέτε ότι απαγορεύεται να είναι νομικό πρόσωπο και ιδιώτης –είναι σωστό- πρέπει να μπει «με εξαίρεση της ενεργειακής κοινότητας ευρείας βάσης». Εάν ένα μέλος της ενεργειακής κοινότητας κάνει επενδύσεις 400αρι αποκλείεται η κοινότητα;

Ή δείτε το θέμα των 18 MW. Εάν δώσετε άλλωστε τα 18MW ή το 5% που σας προτείνω εγώ, θα μπορούσατε να βάλετε και τέτοια κριτήρια. Αλλά πρέπει να μπει σε αυτόν το νόμο. Δεν μπορεί να μπει σε μελλοντικούς νόμους και μελλοντικές προκηρύξεις που θα αφορούν εγκατάσταση άλλων μονάδων εκτός από τούτη. Δηλαδή το βλέπουμε τώρα το θέμα, δεν το διορθώνουμε και λέμε «μετά». Ή εναλλακτικά να δώσετε τη δυνατότητα οι ενεργειακές κοινότητες ευρείας βάσης  -τις ξεχωρίζω επομένως από άλλες που τις θεωρώ εικονικές και είναι ένα θεσμικό θέμα που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε- να υλοποιήσουν μεγαλύτερες μονάδες. Και θα σας καταθέσω ένα έγγραφο που έχει στείλει η Ενεργειακή Κοινότητα ΜΙΝΩΑ της Κρήτης.

Επανέρχομαι όμως στο αρχικό. Διασφαλίστε ότι τα ετήσια 400αρια δεν θα έχουν μοναδικό κριτήριο την ταχύτητα ή και εάν την έχουν, τότε όλοι να έχουν την ίδια αφετηρία εκκίνησης. Αντί Σεπτέμβρη θα μπορούσαν οι αιτήσεις να είναι κάλλιστα τον Οκτώβρη και μετά, ούτως ώστε να έχουν το περιθώριο να προετοιμαστούν. Αφορά και την Πελοπόννησο, κύριε Πρόεδρε, διότι και στην Πελοπόννησο δίδεται ένα σημαντικό μέγεθος για επενδύσεις του ίδιου τύπου και οι εγγυητικές τελικά είναι μόνο για αυτούς.

Παρακαλώ να γίνουμε της ίδιας μοίρας με την ηπειρωτική χώρα, να μην αγωνιζόμαστε για δικαιώματα που έχουν κατοχυρώσει άλλοι και εμείς υπολειπόμεθα, κύριε Υπουργέ. Δείτε αυτό το θέμα είναι σημαντικό.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Είναι και ο Πρωθυπουργός σήμερα στην Αρκαδία. Θα τον τιμούσαμε. Αλλά  δυστυχώς σήμερα κύριε Κεγκέρογλου, όπως ξέρετε, είμαστε εδώ στη Βουλή, γιατί εμείς είμαστε θεσμικοί και…

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Έβαλε εμπόδιο ο κ. Τασούλας!

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Τον λόγο έχει ο κ. Σκρέκας.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Κύριε Πρόεδρε, καταρχήν να πω για το θέμα εγγυητικής επιστολής. Είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό του προϋπολογισμού του έργου και του ύψους της επένδυσης, το οποίο είναι λιγότερο από το 10%. Ένας λοιπόν που θέλει να κάνει μία υλοποιήσιμη επένδυση της τάξης των 250.000 ή 300.000 ευρώ, θα δίνει μια εγγυητική της τάξεως των 30 χιλιάδων ευρώ. Νομίζω ότι από τη στιγμή που θα υπάρχει αυτή η συγκέντρωση -που εσείς ο ίδιος λέτε ότι μπορεί να υπάρξει- δηλαδή το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το οποίο θα έρθει για να προσπαθήσει να βρει ενεργειακό χώρο και να επενδύσει, καταλαβαίνετε ότι μία εγγυητική επιστολή έστω στο 10% του προϋπολογισμού του έργου δείχνει ότι υπάρχει μια οικονομική δυνατότητα, να έχει τη δυνατότητα να το βρει ο υποψήφιος επενδυτής.

Από τη στιγμή που, όπως και εσείς είπατε, 100 MW σημαίνει είκοσι περίπου πεντακοσάρια ή διακόσια πενήντα τετρακοσάρια, δηλαδή τετρακοσάρια πάρκα των 400 KW, διακόσια πενήντα πάρκα των 400 KW.

Από εκεί και πέρα αυτό σημαίνει ότι κάποιοι μπορούν να κάνουν βέβαια μέχρι 400 KW. Μπορεί να κάνουν και 100 KW, μπορεί να κάνουν και ένα φωτοβολταϊκό των 200-300 KW. Δεν χρειάζεται να πάνε κατευθείαν στο ανώτατο όριο. Εμείς λέμε ότι το ανώτατο είναι τα 400 KW.

Θα υπάρξει, επαναλαμβάνω, ειδική ρύθμιση για τους αγρότες το επόμενο διάστημα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να έχουν και μία πιο ικανοποιητική ταρίφα, επειδή είναι πιο μικρά, μέχρι 100 KW, και άρα θα πρέπει να ανταπεξέλθουν σε ένα αυξημένο κόστος όρων σύνδεσης, όπως λέμε, δηλαδή κόστος υλοποίησης της διασύνδεσης με το δίκτυο. Γι’ αυτόν τον λόγο θα τους δώσουμε και λίγο μεγαλύτερη ταρίφα για να μπορέσουν να τα κατασκευάσουν. Άρα μπορούν πολλοί περισσότεροι αγρότες να είναι εκείνοι οι οποίοι θα μπορέσουν να προστρέξουν και εκείνοι από την δυνατότητα που δίνουμε, από την ημερομηνία που θα δώσουμε -ακούω αυτό το οποίο λέτε να μην είναι ο Σεπτέμβριος και να είναι τέλος Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου- να είναι έτοιμη μία ηλεκτρονική πλατφόρμα ώστε να υπάρχει διαφάνεια απόλυτη και τελικά η χρονική ιεράρχηση και χρονική προτεραιότητα τουλάχιστον να μη δημιουργήσει ενστάσεις και τέλος πάντων προβληματισμούς σε αυτούς οι οποίοι θα προστρέξουν.

Από κει και πέρα καταλαβαίνετε ότι αυτό θα δημιουργήσει μία σειρά προτεραιότητας όπου θα υπάρχουν αυτοί οι οποίοι θα υπαχθούν, θα ενταχθούν, θα χωρέσουν στον χώρο που έχουμε δώσει και αυτοί οι οποίοι θα είναι επιλαχόντες. Άρα από εκεί και πέρα θα έχουμε μία σειρά. Γιατί το μη διασυνδεδεμένο δίκτυο, τα μη διασυνδεδεμένα νησιά κάποια στιγμή θα είναι πλήρως συνδεδεμένα οπότε εκεί θα αυξηθεί πολύ και ο χώρος. Αυτή η σειρά λοιπόν θα υπάρχει και για αυτούς οι οποίοι θέλουν και επιθυμούν να παραμείνουν έστω και ως επιλαχόντες για την ώρα και τη στιγμή που ο ενεργειακός χώρος θα ανοίξει και θα μπορέσουν και αυτοί να συμμετέχουν στο σύστημα.

Σας ευχαριστώ.

Σχετικά Άρθρα

Διήμερη Περιοδεία Αυγενάκη – Τριαντόπουλου στο Ηράκλειο

Το Ηράκλειο επισκέπτονται αύριο Παρασκευή 17 και μεθαύριο Σαββάτο 18 Μαΐου ο Υπουργός Αγροτικής...

Η Τουρκία συνεχίζει την απαγόρευση εξαγωγών χύμα ελαιολάδου!

Παρά τις αντίθετες φήμες των τελευταίων εβδομάδων. Γράφει: Ο Νίκος Μιχελάκης* Η υψηλή  ανάγκη για ελαιόλαδο...

Αυγενάκης: Ξεκινά η πρώτη φάση διαβούλευσης για τον νέο ΕΛΓΑ

Σε δύο επίπεδα η ασφάλιση-νέοι κίνδυνοι και ψηφιοποίηση του Οργανισμού- Οι βασικοί στόχοι της...

Πρωτοβουλία Αυγενάκη κατά των αθρόων εισαγωγών ρυζιού

Καθοριστική πρωτοβουλία Αυγενάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που βάζει τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό των εισαγωγών...

Άρχισαν αιτήσεις για νιτρικά

Ξεκίνησαν οι ηλεκτρονικές αιτήσεις για παράταση στη δράσης 10.1.04  ύψους 50 εκατ. Ευρώ Ξεκίνησε η...

Πρόσφατα άρθρα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ