Ο λόγος για το Ford Ranger Raptor (προηγούμενης γενιάς), ένα θηριώδες pick-up μήκους άνω των πέντε μέτρων, πλάτους περίπου δύο μέτρων και βάρους που πλησιάζει τους δυόμισι τόνους. Η ισχύς του ξεπερνά τους 200 ίππους, ενώ η ανάρτηση και οι τροχοί του είναι σχεδιασμένα για σκληρή εκτός δρόμου χρήση. Ένα τέτοιο όχημα, αν και πλήρως νόμιμο να κυκλοφορεί στα χέρια ενός ιδιώτη όταν έχει ταξινομηθεί ως διπλοκάμπινο επιβατικό Ι.Χ., δεν παύει να είναι ένα «εργαλείο βαρέως τύπου» που απαιτεί εμπειρία και ψυχραιμία στο τιμόνι, ειδικά μέσα σε στενά αστικά περιβάλλοντα.
Είχε όμως το νομικό δικαίωμα ο Μπισμπίκης όπως και ο κάθε άλλος οδηγός να οδηγεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο σε χρήση μη επαγγελματική;
Στην Ελλάδα, πλέον, το νομικό πλαίσιο είναι σαφές: τα pick-up όπως το Raptor μπορούν να οδηγούνται από ιδιώτες, χωρίς να απαιτείται επαγγελματική ιδιότητα, αρκεί να έχουν ταξινομηθεί στην κατηγορία Φ Ι.Χ. και στον ίδιο τη να έχει περάσει ΜΟΝΟ με leasing. Να έχει εξαγοραστεί δηλαδή από την εταιρεία χρονομίσθωσης και να έχει δωθεί στον κάτοχο, και όχι με δικαίωμα εξαγοράς. Στην περίπτωση του Μπισμπίκη, το γεγονός ότι το όχημα χρησιμοποιήθηκε για προσωπικές μετακινήσεις δεν δημιουργεί νομικό κώλυμα, εφόσον υπάρχει η παραπάνω προϋπόθεση.
Οι εικόνες από το μπροστινό μέρος του οχήματος δείχνουν ξεκάθαρα τα σημάδια της πρόσκρουσης. Ο σπασμένος προφυλακτήρας και το χτυπημένο φτερό μαρτυρούν ότι το βαρύ pick-up βρέθηκε σε επαφή με μικρότερα οχήματα, προκαλώντας σημαντικές ζημιές. Και εδώ αναδεικνύεται η ουσία: ένα τόσο μεγάλο και στιβαρό αυτοκίνητο μπορεί σε μια σύγκρουση να υποστεί περιορισμένες ζημιές, την ώρα που τα άλλα οχήματα που εμπλέκονται καταστρέφονται πολύ πιο εύκολα. Η αναλογία μάζας και δύναμης παίζει καθοριστικό ρόλο στην ένταση των ζημιών.
Το περιστατικό με τον Μπισμπίκη φέρνει στην επικαιρότητα και το νέο πλαίσιο του ΚΟΚ. Παρότι μετά από δύο ημέρες δεν μπορεί να αποδειχθεί αν ο ηθοποιός οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ, οι αρχές επικεντρώνονται στη φθορά ξένης περιουσίας και στην εγκατάλειψη του σημείου. Με βάση τον νέο Κώδικα, τέτοιες παραβάσεις συνοδεύονται από βαριά πρόστιμα και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης, ενώ σε περίπτωση που η συμπεριφορά χαρακτηριστεί επικίνδυνη για τη δημόσια ασφάλεια, μπορεί να ενεργοποιηθεί και το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Έτσι, η υπόθεση δεν είναι μόνο ένα περιστατικό ζημιών σε σταθμευμένα αυτοκίνητα αλλά και μια υπενθύμιση ότι τα μεγάλα, βαριά οχήματα όπως το Ford Ranger Raptor, παρότι απολύτως νόμιμα για χρήση από ιδιώτες, χρειάζονται απόλυτη υπευθυνότητα. Γιατί όταν ένα τέτοιο θηρίο βρεθεί σε λάθος χέρια ή σε λάθος στιγμή, οι συνέπειες είναι δυσανάλογα μεγαλύτερες.
newsauto.gr